Алианс Следващото Поколение в Туризма
Next Tourism Generation Alliance (NTG Alliance)
(https://nexttourismgeneration.eu)
Next Tourism Generation Alliance (Алиансът Следващото поколение в туризма) е създаден с цел да работи за качествена промяна в образованието и обучението по туризъм в Европейския Съюз и за подобряване на сътрудничеството и взаимноизгодните отношения между образованието и бизнеса. NTG е първата по рода си инициатива на европейско равнище за подкрепа на партньорските връзки между образователните институции и бизнеса в усилията им за развиване на специфични умения в туризма.
Общо 14 партньори от 8 държави от ЕС участват в инициативата, която има амбицията да предложи нова перспектива и стратегия за туристическо образование и обучение, които ще бъдат изцяло в услуга на бизнеса, и ще отразяват реалните му нужди и динамика през следващото десетилетие. Целта на NTG е да предостави на служители, работодатели, предприемачи, преподаватели, обучители и студенти набор от основни материали, обучителни сесии, инструменти и ресурси за придобиване и развиване на дигитални, зелени и социални умения, във всеки от подсекторите на туризма (хотелиерство, ресторантьорство, туристически агенции, атракции, и организации за управление на дестинации).
Кратко представяне на Инструментариума
NTG Toolkit
(https://nexttourismgeneration.eu/tourism-sector-and-skills-toolkit)
Един от най-важните крайни продукти на този проект е т. нар. Инструментариум (Toolkit), който съдържа пакет от материали за анализ и обучение на служителите в туризма. Алиансът изработи критерии за оценка, инструменти за обучение, примери за добри практики, за да подпомогне бъдещето развитие на туристическата индустрия. В пакета са включени инструмент за преглед и оценка на текущите умения на служителите, очертаване на необходимите компетентности за съответните длъжности в 5-те подсектора на туризма, както и учебни планове и презентации за обучение по социални, дигитални и зелени умения, съобразени с необходимостта от различно ниво на владеене. За всеки от подсекторите на туризма са разработени материали на оперативно (базисно), ръководно и висше мениджърско ниво.
Инструментариумът може да бъде използван от университети, колежи, центрове за професионално обучение (ЦПО), както и от самите представители на бизнеса. Обучителните сесии могат да бъдат интегрирани в учебните програми, или да се представят като независими модули.
А. Образователни институции и тренинг/обучителни организации – те могат да прегледат настоящите си курсове и лекции, за да установят евентуални потребности от тренинги, и да планират обучение на по-малки части (онлайн, присъствено, или смесено), което да е съгласувано с техните настоящи курсове или обучения.
В. Работодатели и/или отдели за управление на човешките ресурси – те могат да установят потребността от обучение и да разработят курсове за своите нужди, да разработят длъжностни характеристики и спецификации, да подпомогнат продължаващото обучение, или да установят свои цели в областта на опазването на околната среда, дигитални или социални умения, като съгласуват обученията си, длъжностните характеристики, набора и подбора на персонал със предоставените от Инструментариума материали.
С. Отделните лица/служители могат да проверят какво се изисква за тяхната настояща позиция, или за бъдещата им позиция, за да си помогнат с материалите, като ги съгласуват със своите знания, умения и изисквания на подсектора/фирмата.
Елементи на Инструментариума
1. Матрица на уменията – инструмент за анализ и сравнение на текущи и бъдещи умения
(https://nexttourismgenerationmatrix.eu)
В Матрицата са включени всички изисквания за дадена работна позиция в туризма, групирани в трите групи умения, разпределени на базисно, ръководно и мениджърско ниво, и подредени в петте подсектора и техните функционални области. Матрицата е инструмент за анализ на текущи и бъдещи знания и умения, които се изискват за кариерен растеж по подсектор, между различните подсектори, или при поемане на нова роля/позиция.
Кой може да го използва? |
За какво може да се използва? |
Как да се използва? |
Обучители/Треньори/
Преподаватели Образователни институции Тренинг организации |
Текущи курсове и обучения
Текущи образователни програми
|
Прегледайте настоящите си обучителни образователни програми, за да прецените дали имате някакви пропуски
Направете мини-курсове (онлайн или лице-в-лице, или хибридни), за да покриете тези пропуски, или да надградите вече наученото |
Работодатели
Мениджъри Специалисти по ЧР |
Организация на вътрешни обучения
Изготвяне на длъжностни характеристики Създаване на обяви за работа Целенасочена селекция на кандидати за работа Изготвяне на кариерни пътеки |
Определете от какви вътрешни обучения и умения имате нужда, какви длъжностни характеристики или обяви за работа ви трябват, като сложите всичко в контекста на зелените, социалните и дигиталните умения |
Организации, отговорни за обучението по сектори
НПО Правителствени институции |
Текущи стандарти на длъжности и работни позиции
Насоки за кариерно развитие |
Прегледайте настоящите стандарти за длъжности и работни позиции, както и насоките за кариерно развитие, и ги анализирайте в контекста на зелените, социалните и дигиталните умения. |
Индивидуални служители | Знания, умения и поведение, които се изискват за дадения подсектор | Проверете какво се изисква за настоящата и за бъдещата Ви работна позиция. Така ще се улесни кариерното Ви развитие, ще можете по-лесно да идентифицирате за каква работа сте подходящ, какво трябва да умеете за дадена позиция, какво обучение Ви е нужно |
2. Длъжностни характеристики
Разработени са 19 примерни длъжностни характеристики. Те показват зелените, социалните и дигиталните умения, необходими за съответната работна позиция. Те могат да бъдат адаптирани към конкретните компании и държави. Списъкът на работните позиции обхваща различни йерархични нива от всеки от петте подсектора (хотелско настаняване, ресторантьорство, туристически агенции, атракции и забележителности, организации за управление на дестинации). Например:
- Ивент мениджър
- Главен готвач/Шеф
- Хотелски рецепционист/администратор
- Камериерка
- Служител в музей
- Мениджър по ПР и социални медии
- Управител на тематичен парк
- Асистент в Туристически Информационен център и галерия
- Сервитьор
3. Обучителни сесии, планове и материали към тях
Включени са над 40 теми, които покриват главно нива 3 (базисно, оперативно), 5 (ръководно) и 7 (висше мениджърско), или общо над 70 обучителни сесии.
Някои важни неща за обучителните сесии:
- Всички са подготвени в един и същи формат
- Всички включват план на обучителната сесия, презентация, някои имат допълнителни материали и форма за оценка
- Всички сесии са предвидени да не надвишават 3 астрономически часа, като някои са разделени на няколко части, за да покрият едно ниво, т.е. може да има 2 или 3 части. Повечето от сесиите са между 1.5 и 2 часа.
- Много от презентациите препоръчват линкове към допълнителни материали
- Сесиите целят да предоставят пример за добра практика по дадената тема/ниво. Учебните материали могат да бъдат адаптирани към спецификите на дадена държава, сектор, подгрупа, работодател, и др.
- В допълнение, адаптациите трябва да се съобразят с начина на преподаване, размера на обучителната група, целевата аудитория, наличното време, или да се фокусира само на отделни части от презентацията.
Хубаво е първо да се направи преглед и анализ на уменията, като се използват съответните инструменти, след това да се определи нуждата от обучение, и след това вече да се използват предоставените презентации и ресурси, като съответно се адаптират към конкретната ситуация.
4. Обяснения
Предоставени са подробни обяснения и инструкции как да се използва Инструментариума. Те са разделени в 6 секции и всяка от тях съдържа списък с документи:
- Въведение – общо представяне на Инструментариума
- Преглед и анализ на инструментите, и инструкции как да се използват
- Изработване на учебна програма – тази секция е насочена към образователни и обучителни институции, големи организации и всички, които имат вече изградени програми за обучение
- Рамка за развитие на човешките ресурси – насочена към отделите и мениджърите по ЧР
- Използване на инструментариума индивидуално – обясненията са за онези, които ще използват индивидуално Инструментариума
- Използване на инструментариума от бизнеса – със специално внимание към микро, малките и средните предприятия, и как те да се възползват пълноценно от Инструментариума.
Повече информация можете да намерите тук:
https://twitter.com/NTGAlliance
https://www.facebook.com/nexttourismgeneration/
https://www.linkedin.com/company/next-tourism-generation-alliance